Flix prezentuje strategię klimatyczną i zobowiązuje się do realizacji inicjatywy SBT (Science Based Targets).
Warszawa/Monachium, 24 kwietnia 2023 - W związku z Dniem Ziemi, który obchodzony był 22 kwietnia, Flix ogłasza swoją strategię klimatyczną i podsumowuje główne osiągnięcia zrealizowane w ramach dążenia do neutralności emisyjnej, która przyświeca działaniom firmy.
Strategia klimatyczna Flixa opiera się na czterech głównych filarach – unikaniu, redukcji, rekompensacie i zaangażowaniu – i wyznacza całościowy kierunek działań w drodze do całkowitej dekarbonizacji. Zasady te zostały przedstawione jako kluczowy element szerszej strategii ESG, którą firma realizuje dostarczając zrównoważone, przystępne cenowo, dostępne dla wszystkich opcje podróży zbiorowych.
Jak podkreśla dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich, Michał Leman: “Już dziś FlixBus oferuje ekologiczne środki transportu, ponieważ nasze pojazdy spełniają normy emisji spalin na poziomie EURO 5 i EURO 6. Docelowo chcemy całkowicie zneutralizować nasz wpływ na środowisko, do czego dążymy nawiązując strategiczne partnerstwa, czego przykładem jest niedawno rozpoczęta współpraca z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA). "
“Zawsze dążyliśmy do tego, by wyznaczać kierunek długotrwałej transformacji transportu poprzez zapewnianie jak największej liczbie osób łatwej i niedrogiej alternatywy podróży dla prywatnych samochodów. Realizujemy ten plan, wdrażając strategię klimatyczną i biorąc udział w wielu międzysektorowych projektach. Teraz liczymy na wsparcie decydentów w całym procesie, którzy pomogą zapewnić odpowiednią infrastrukturę i tym samym wprowadzić zrównoważone rozwiązania za pomocą konkretnych i namacalnych działań" - powiedział André Schwämmlein, współzałożyciel i Dyrektor Generalny Flix SE.
Strategia klimatyczna Flixa i jej cztery filary
Unikanie. Dotyczy ograniczenia emisji CO2 do środowiska: wybierając nowoczesne pojazdy Flixa zamiast innych środków transportu, pasażerowie zaoszczędzili ponad 800 000 ton CO2 tylko w 2022 roku. Podróże FlixBusem generują znacznie mniejszą emisję dwutlenku węgla do środowiska w porównaniu do środków transportu, takich jak auto czy samolot. Ponadto, Flix ogranicza swój negatywny wpływ na środowisko poprzez wykorzystanie jak największego obłożenia floty, optymalizując w ten sposób liczbę kursujących pojazdów. W ten sposób Flix zmniejsza emisję dwutlenku węgla, ponieważ unika kursowania pustych autobusów na trasie.
Redukcja. W dążeniu do redukcji CO2, kluczową rolę dla Flixa pełni transformacja floty autobusowej, którą firma realizuje poprzez testowanie alternatywnych napędów i paliw, zgodnie ze swoim podejściem skupionym na rozwoju technologicznym. Oprócz pilotażu pierwszych długodystansowych e-busów i testowania energii słonecznej i biogazu, Flix jest również zaangażowany w projekt HyFleet, mający na celu budowę i wdrożenie autokaru napędzanego przez wodorowe ogniwa paliwowe.
Rekompensata. W dużej mierze to pasażerowie są częścią ewolucji w kierunku zrównoważonej mobilności. Od 2015 r. we FlixBusie, dzięki darowiznom dokonywanym przy rezerwacji biletów oraz dogodnemu systemowi stworzonemu we współpracy z organizacją pozarządową Atmosfair, we FlixBusie zrekompensowano ponad 98 000 ton dwutlenku węgla, co odpowiada ponad 3,7 mld kilometrom przejechanych przez zielone autobusy.
Zaangażowanie. Flix realizuje proces transformacji floty przez strategiczne partnerstwa międzysektorowe, w które jest zaangażowany, takie jak współpraca z Daimler Buses w celu opracowania w pełni elektrycznego autobusu. Drugim filarem jest aktywne angażowanie klientów w kompensację emisji CO2 i zachęcanie ich do wyboru zbiorowych opcji transportu. W tym procesie znaczące jest zaangażowanie wielu stron w proces zmiany, w tym także instytucji, które wyznaczają kierunek w celu ochrony środowiska. Dlatego jak podkreśla Flix, kluczowym punktem jest, aby decydenci również podzielali tę wizję.
“Z zadowoleniem obserwujemy zaangażowanie Unii Europejskiej w walkę ze zmianą klimatu, ponieważ uważamy, że najważniejsze jest, aby wszystkie strony skoordynowały wspólne działania i jeszcze ściślej współpracowały. Aktywne wspieranie ewolucji transportu zbiorowego jest kluczowe, aby stał się on oczywistym rozwiązaniem dla pasażerów. Wraz z naszymi partnerami jesteśmy na dobrej drodze do dekarbonizacji w transporcie i chętnie angażujemy się i inwestujemy w tę transformację. Jednocześnie oczekujemy, że instytucje rządowe i unijne dotrzymają nam kroku" - dodał Schwämmlein.
Flix angażuje się w globalne eko-inicjatywy. Pierwszy dobrowolny raport ESG już wkrótce
Skupienie na zrównoważonym rozwoju jako głównej wartości przewodniej firmy i wiodący schemat dla wszystkich jej działań przełożyło się na ostatnie zobowiązania Flixa. Firma zgłosiła swoje cele do Science-Based Target initiative (SBTi), która jest inicjatywą nawiązaną we współpracy pomiędzy CDP, ONZ Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI), oraz World Wide Fund for Nature (WWF), a także jest jednym ze zobowiązań koalicji We Mean Business. SBTi zapewnia firmom jasno określoną ścieżkę redukcji emisji zgodnie z celami Porozumienia Paryskiego.
Na początku 2023 roku ponad 4 800 firm zobowiązało się do SBTi, a ponad 2 500 miało zatwierdzone swoje cele odnośnie redukcji emisji. Zatwierdzenie celów Flixa przez SBTi ma nastąpić jeszcze w tym roku. Dzięki temu zobowiązaniu Flix wyznaczy konkretne zadania w zakresie krótkoterminowej redukcji emisji do 2032 roku jako pierwszy krok na drodze do pełnej dekarbonizacji, która ma nastąpić najpóźniej w 2050 roku.
Ponadto Flix bierze udział w UN Global Compact, największej na świecie dobrowolnej inicjatywie, która łączy ponad 22 000 jednostek z ponad 160 krajów i zachęca organizacje do przyjęcia zrównoważonej, społecznie odpowiedzialnej polityki i praktyk. Zapewnia to firmie kolejne powszechnie uznane ramy, dzięki którym może ona z powodzeniem kierować swoim rozwojem w ramach realizacji wizji osiągnięcia 100% neutralności emisyjnej.
Flix wkrótce opublikuje również swój pierwszy dobrowolny raport ESG za rok 2022 zgodnie z globalnym standardem Global Reporting Initiative (GRI). Pomoże to firmie zbadać i zmierzyć w najlepszy sposób jej osiągnięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także określić przyszłe kroki w celu dalszej poprawy praktyk we wszystkich trzech obszarach ujętych w raporcie: Environment (Środowisko), Social responsibility (Społeczna odpowiedzialność) i Corporate Governance (Ład korporacyjny).
O Flix
Flix to globalny lider traveltech oferujący nowoczesne opcje wygodnych, przystępnych cenowo i przyjaznych środowisku podróży poprzez usługi FlixBus i FlixTrain. Od 2013 Flix zmienia sposób podróżowania milionów pasażerów, a obecnie spółka oferuje swoje usługi w 40 krajach, docierając do ponad 5500 destynacji. FlixBus, jako pierwsza marka na polskim rynku autobusowym, zaoferował pasażerom możliwość rekompensaty śladu węglowego wytworzonego podczas przejazdu. Spółka regularnie testuje innowacyjne rozwiązania technologiczne, które napędzają zrównoważony rozwój – po wprowadzeniu do floty autobusów elektrycznych, w 2021 roku na drogach pojawiły się pierwsze autobusy zasilane biogazem. Celem Flixa jest dążenie do osiągnięcia 100% neutralności emisyjnej.